tisdag 11 september 2012

Bildbloggande och lite efterfrågade recept :)

Nu är det dags för ett nytt inlägg igen..

Lovade att lägga ut lite recept så det tänkte jag göra (om jag kommer ihåg vad jag hade i), sen har jag inte så mycket nytt att berätta mer än att Susanne har åkt tillbaka till Australien nu, eller ja hon har ju varit där precis en vecka, tiden går FORT. Min lilla lillasyster har lämnat oss igen, det var riktigt jobbigt denna gången. Jag kände mig helt lugn hela tiden och tänkte att hon kommer tillbaka och tiden går som sagt så fort. Men när vi satt på Espresso House på centralen innan hon skulle åka så började det bli riktigt jobbigt, sen kom det... Hoppas att detta var sista gången hon bara åkte iväg, det låter kanske helt knäppt att man kan bli så ledsen och tycka att det är så jobbigt men hon är trots allt min lillasyster och min bästa vän. Blir helt ledsen nu till och med. Det har gått en vecka och jag saknar henne redan, hur ska detta gå?!
Aja jag pratade med henne igår, ringde henne som vanligt via Viber, Älskar Viber! Hon har det bra och njuter. Det är ju Vår/vinter där nu men igår hade hon legat och solat heeela dagen, fuskigt va!!
Igår åkte också min kusin Malin dit och sen ska Jamie, en barndomsvän, med åka dit. Känns tryggt ;)

Mina bästa<3 älskar er! Detta var precis innan Sussan skulle åka..

Sussies "lilla" packning

<3<3<3
Annars då? I tisdags började jag en ny kurs i skolan, Det pedagogiska ledarskapet. Det verkar vara en rolig och intressant kurs! Men inte nog med det så började min andra kurs i torsdags som handlar om hur barn lär sig läsa och skriva. Med detta kan jag meddela att notan på studentlitteratur landade på 2400.-....Galet! Det har nog inte CSN räknat med :P Ni kan nog tänka er att jag har och läsa nu ett tag framöver, det ser jag fram emot ;)

För övrigt har det blivit en del myskvällar med trevliga sällskap och god mat, precis som livet ska vara! Tack alla mina fina för att ni finns<3
Och ja, jag har fortsatt träningen ;) Ha! det trodde ni inte va?! Jodå, jag är fortfarande grym!

Recepten jag lovade lyder...

Köttgryta ala Sandra (jag har dock ingen aning om hur mycket jag använde men det löser ni)

Fläskkött i små bitar, ca 400g
1 gul lök
1.5 liter vatten
2 buljongtärningar (jag tog det jag hade hemma, en svamp och en kött)
soya för färgens skull
Chiliflakes
Salt
Peppar
Paprikapulver
(efter smak)

ca 1 dl matlagningsgrädde
1 burk krossade tomater (man hade kunnat ta två)
1 burk kikärtor
1 burk kidneybönor
ca 2 lagom stora rivna morötter

Jag tror att det var allt, blir det inte gott fattas där förmodligen en viktig ingrediens ;)

Såhär gjorde jag:
Bryn köttbitarna och löken, krydda med de fyra kryddorna. Häll över vattnet och i med buljongtärningarna. Låt puttra i ca 30-40 min, tillsätt sedan resten av ingredienserna och låt puttra ytterligare ca 40 min så att köttet blir riktigt mört.
Till detta hade jag "blomkålsris" som är riven blomkål, kokt ca 7 min i vatten med lite salt. Ett nyttigare alternativ till vanligt ris (som nog ändå är liiite godare att ha till). Men jag rekommenderar verkligen blomkålsriset för det är superenkelt och verkligen gott!

Detta blev resultatet, gott som attans!

Jag provade också att rosta kikärtor i ugnen, Jag rekommenderar! Nyttigt tilltugg som faktiskt är riktigt gott också :)

Lägg önskad mängd kikärtor på en plåt med bakplåtspapper på (jag tog två burkar på en gång men det hade räckt med en). Krydda med önskade kryddor och in i ugnen ca 30-40 min, eller tills de blir knapriga.



Nu ska jag sova, blir ju mycket plugg imorgon ;)

3 kommentarer:

  1. ja ens syskon är ens bästa vänner :) känner igen det :) kikärter är mumma ,jag brukar rosta dom i stekjärnet med lite cremefraiche som sås :) mums ! kram Jty

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja verkligen!
      Det kan man också göra, jättegott blir det=) Kul att du är tillbaka här;) Kram på dig!

      Radera
  2. Sandysis, min finaste bästaste Sandysis. Jag blir helt rörd och lite ledsen när jag läser detta... Du anar inte hur jobbigt jag tyckte det var (och tycker fortfarande) att åka hemifrån, åka ifrån er. På ett sätt lite enklare för jag känner mig tryggare nu för att jag gjort det innan, men på ett sätt är det ännu jobbigare än tidigare. Jag har hemlängtan lite hela tiden och saknar er... saknar att mysa med mina finaste, dig och Jonas! <3

    Maten ser jättegod ut sis :). Kul med kikärterna, hur kryddade du dom? Älskar och saknar dig! mera inlägg tack! ;) <3

    SvaraRadera